Het MKB Canvas is een tool die ik gebruik om ondernemingen snel te analyseren. Het zo ontzettend eenvoudig, maar tegelijkertijd heel doeltreffend!
Als jij jouw onderneming wilt laten groeien zijn er eigenlijk maar twee problemen:
- Zorgen dat je voldoende klanten krijgen
- Zorgen dat je organisatie levert
Bovendien valt of staat alles met je leiderschap.
Dit is kort samengevat de basis van het MKB Canvas. Deze ziet er als volgt uit:
In deze blog leg ik je uit wat het MKB Canvas is en hoe je deze moet lezen. Geloof je het allemaal wel en wilt je vooral weten hoe jij nu als ondernemer kan groeien? Scroll dan snel door naar de laatste alinea van deze blog.
Klantreis (deze is verantwoordelijk voor de omzet)
De oranje cirkel staat voor klantreis. Het bevat het hele proces van marketing (zichtbaarheid), verkoop, productie en service en relatiebeheer. Het doel van een onderneming is zo goed te draaien dat je van je klanten ambassadeurs (enthousiaste fans) maakt die zorgen voor nieuwe klanten. OP die manier heb je een zelf groeiende onderneming. Uiteraard zou ik al deze vier onderdelen uitgebreid toelichten.
MARKETING
Wees zichtbaar voor potentiële klanten!
Potentiële klanten moeten weten dat je bestaat én waarmee jij ze kan helpen. Als niemand weet wat je te bieden hebt, dan wordt het bijna onmogelijk om aan klanten te komen. Je kan marketing dan ook zien als het startpunt voor het verhogen van je omzet.
Bij marketing focus je op:
- Zichtbaar zijn voor potentiële klanten
- Zo effectief mogelijk communiceren
- Het verzamelen van contactgegevens van potentiële klanten
VERKOOP
Zorg voor betalende klanten!
Bij marketing is het doel zoveel mogelijk contactgegevens van potentiële kopers te verzamelen. Deze mensen noemen we ook wel leads. Vervolgens is het jouw taak om van die leads klanten te maken. Dit door je door middel van ‘verkoop’. Soms is dit simpel, ze stoppen iets in hun winkelwagentje en zijn klant, maar soms is er ook een verkoopgesprek voor nodig.
Bij verkoop focus je op:
- De juiste verkoopmethodiek voor jou toepassen
- Eerlijke gesprekken voeren, een aanbieding doen als je ze kan helpen en een doorverwijzing/afwijzing als jij niet de juiste persoon bent
- Het verkoopproces zo makkelijk mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan simpele checkouts (betaalpagina’s).
PRODUCTIE EN SERVICE
Het leveren van je diensten en/of producten!
Zodra je iets verkocht hebt is het tijd voor productie en service, oftewel je moet gaan leveren. Dit kan je ook wel zien als het bestaansrecht van je onderneming. Je kan immers nooit dingen verkopen, zonder dit waar te maken.
Bij productie en service focus je op:
- De verwachting van je klant overtreffen
- Kom beloften altijd na én los op als je dit toch niet waar kan maken
- Kijk regelmatig of je producten/diensten nog bij jou en je onderneming passen en pas aan waar nodig.
RELATIEBEHEER
Zorgen voor een optimale klantrelatie
Sommige zeggen ook wel: ‘Aandacht is het nieuwe goud!’ Uiteraard probeer je bij productie en service al de verwachtingen van de klant te overtreffen. Maar zoek je daarna nog wel eens contact met je klanten? Enthousiaste klanten trekken meer enthousiaste klanten aan (mond-op-mond-reclame). Dit is in mijn ogen nog altijd de beste manier van ‘verkopen’!
Bij relatiebeheer focus je op:
- Extra aandacht voor trouwe klanten (denk aan bijvoorbeeld een kaartje, een klein cadeautje, enzovoort)
- Klanten die nieuwe klanten aanbrengen belonen. Dit kan door een simpel ‘dank je wel’ mailtje, maar ook door iets extra’s voor die klanten te doen
- Gebruik maken van waardevolle feedback van klanten
Organisatie (deze is verantwoordelijk voor de winst)
De blauwe cirkel staat voor organisatie. Door je organisatie zo efficiënt mogelijk in te richten verhoog je je winst. Het hiermee bezig zijn zie ik ook wel als ‘werken aan je zaak’. Des te beter je je onderneming inricht, des te meer klanten je kan helpen. Daarom is het probleem van een onderneming vaak als volgt:
- Je hebt te weinig klanten (je moet je focussen op de klantreis, oftewel de buitenste oranje cirkel)
- Je kan het werk/aantal klanten niet aan (je moet je focussen op het werken aan je onderneming, oftewel de binnenste blauwe cirkel)
MENSEN
De juiste mensen op de juiste plek
“Management is dingen goed doen, leiderschap is de goede dingen doen.” Voor een effectieve organisatie is het belangrijk dat iedere medewerker doet waar hij/zij goed in is én gelukkig van wordt! Des te beter je medewerker, des te beter je onderneming. LET OP! Als eenmanszaak ben jij zowel leider als werknemer in één. Daarnaast kan je het woord medewerken ook vervangen door bijvoorbeeld ZZP’ers die je inhuurt.
Bij mensen focus je op:
- De juiste mensen op de juiste plek zetten
- Persoonlijke aandacht voor de medewerker
- Sturen op resultaten, niet op de invulling van tijd
FINANCIËN
Zonder geld geen onderneming
Geld is voor een organisatie wat zon is voor een boom. Het geeft de mogelijkheid om te ontwikkelen en te groeien. Harder gezegd als je onderneming enkel geld kost, dan heb je gewoon een hobby.
Bij financiën focus je op:
- Een kloppende boekhouding
- Grip op cijfers, oftewel weten wat er binnen komt en uitgaat
- Het verhogen van je winst (meer omzet en/of minder kosten)
PROCESSEN
Zo effectief mogelijk werken
Processen helpen je om meer voor elkaar te krijgen. Bij processen kan je denken aan wat je bijvoorbeeld doet als een klant ja zegt tegen je aanbod óf welke taken een medewerker dient uit te voeren.
Bij processen focus je op:
- Het in kaart krijgen van alle taken die jij en je medewerkers hebben
- Taken schrappen die niets opleveren, maar wel tijd kosten
- Simpele handboeken schrijven
SYSTEMEN
Gebruik maken van automatiseren
Laten we eerlijk zijn computers kunnen veel terugkerende taken vaak veel sneller en beter doen, dan dat wij het kunnen. Daarom is het altijd zinvol om te kijken of je veel terugkerende taken kan automatiseren. Daarnaast bespaart het je heel veel tijd én die tijd kan je weer besteden aan het verhogen van je omzet.
Bij systemen focus je op:
- Het automatiseren van terugkerende taken
- Het vinden van de beste software voor jouw onderneming
- Regelmatig analyseren of de software die jij gebruikt nog bij je onderneming past
Leiderschap (het fundament van het bedrijf)
In het midden van de cirkel staat leiderschap. Dit is fundament van het bedrijf! Een onderneming kan nooit meer groeien dan jij. Oftewel jij bent verantwoordelijk voor het succes van je onderneming!
Leiderschap is zowel zelfleiderschap als leiderschap over je werknemers. Daarnaast is mijn persoonlijke mening dat je je onderneming zodanig kan inrichten dat jij doet waar je het beste in bent én gelukkig van wordt. Al het andere kan je beter zo snel mogelijk mee stoppen en/of uitbesteden. Ik vind dat er nog veel te veel ongelukkig ondernemers zijn én streef daarom ook om ondernemerswelzijn te verbeteren. Dit bestaat uit een aantal zaken:
- JIJ doet waar je gelukkig van wordt en goed in bent in je onderneming
- JOUW ONDERNEMING levert je vervolgens voldoende geld en (vrije) tijd
Om ‘jouw onderneming’ te analyseren maak ik gebruik van het MKB Canvas en vervolgens vanuit hier een advies te formuleren die ook echt daadwerkelijk bij jou past. Ik zie namelijk veel te veel mensen die hun succesformule verkopen, maar die vergeten dat deze formule lang niet bij iedere ondernemer past.
Ondernemersscan
Omdat ik zoveel mogelijk ondernemers wil helpen met hun ondernemerswelzijn te verbeteren bied ik een ondernemersscan aan. Door middel van een MKB scan krijg jij een persoonlijk bedrijfsrapport op basis van het MKB Canvas. Vervolgens bespreken wij dit rapport samen en geef ik je persoonlijke tips. Momenteel bied ik dit GRATIS aan. Mocht ik tijdens het gesprek denken dat ik je nog verder kan helpen, dan doe ik je een persoonlijk en vrijblijvend aanbod. Wil jij dit? https://paardenwinst.nl/ondernemersscan/