Een succesvolle start

Een succesvolle start

Dinsdag 16 mei 2023 was dé Hippische Startersdag. Wat een ongelooflijke gave en inspirerende dag was dat! Vooraf had ik besloten om geen extra startersdag meer te gaan organiseren, daarom heb ik een videograaf geregeld om alles op te nemen. Zo kan iemand het nakijken op het moment dat het hem/haar uitkomt. Mijn missie is namelijk om het ondernemerswelzijn van hippische ondernemers te verbeteren. Dit begint bij een succesvolle start bij scholieren én starters. Met de online versie van de hippische dag, mijn boek en de bijbehorende online trainingen is de cirkel voor mij op dit moment rond.

Baal je dat je er niet bij kon zijn? Geen zorgen. Ik vond het zo onwijs leuk om te doen dat er zeker nog meerdere live-dagen boordevol inspiratie komen. Deze zijn alleen dan niet meer gericht op starters, maar wel op hippische ondernemers. 

In deze blog wil ik je meenemen in de lessen die ik persoonlijk deze dag heb geleerd:

  1. Problemen zijn er om op te lossen
  2. Neem hulp van anderen aan
  3. Wees flexibel, maar hou wel het doel voor ogen
  4. Weet wat je USP’s zijn
  5. Zet social media in, maar wel op de juiste manier
  6. Alleen jij bent verantwoordelijk voor jouw succes
  7. Verandering begint bij jezelf

Maar het allerbelangrijkste is nog altijd om je ondernemersavontuur gewoon te gaan starten. Ga ontdekken, verwonder je, maak fouten, maar bovenal, geniet van het avontuur op weg naar jouw droomleven!

Problemen zijn er om op te lossen

Bij het organiseren van een live-dag ontstaan er heel wat problemen… Ik had een idee én begon er op mijn eigen pipi langkous manier aan. Vol energie én gewoon lekker doen! Het eerste probleem was een te enthousiaste begroting van het aantal mensen dat een ticket zou kopen, met als gevolg een véél te dure locatie. Uiteindelijk wel een geweldige locatie gevonden, ‘vergaderen op de deel’, waar ik zeker nog veel meer ga organiseren, maar ook de avond ervoor heb ik helaas wat afmeldingen gekregen waar niemand wat aan kon doen. Toch was de meeste stress wel ontstaan toen helaas een spreker genoodzaakt was om af te melden. HELP! De deelnemers hebben oók voor haar betaald, hoe kan ik ze nog net zoveel waarde bieden? Zomaar wat gedachten die door mijn hoofd schoten. Ik had kunnen gaan janken, boos kunnen worden, maar het enige waar ik echt wat aan had, was het oplossen van het probleem.

Neem hulp van anderen aan

Gelukkig heb ik geweldige ondernemers die mij direct hebben geholpen met mijn probleem. Zo bood Jip de Bot (Equus Nexum) direct aan om de presentatie samen te geven en maakte Nicole Riezebos (Vani Support) de bijbehorende presentatie in Canva. Ook hielpen de experts met het vullen van de goodiebags, ruilde Sabine Timman (SAB Media) met het tijdstip van haar presentatie én gaf Anke Alberts-Slob (Meester te Paard) een korte presentatie over juridische zaken. Kortom, stuk voor stuk geweldige hippische ondernemers die mij gelijk wilden helpen. Het enige wat ik hoefde te doen is hun hulp aannemen. En dat is voor veel (zeker vrouwelijke) ondernemers een lastig onderwerp.  Het is al moeilijk om je problemen te vertellen aan een mogelijke concurrent, maar een nog lastiger iets is om hulp te accepteren en toe te geven dat je het niet allemaal alleen kan.

Wees flexibel, maar hou wel het doel voor ogen

Op de dag zelf zijn er dus meerdere wijzigingen geweest. Zo zijn de tijdstippen van de presentaties veranderd en bleken sommige dingen toch anders te lopen dan verwacht. Dat vraagt om een flexibele benadering. Het doel was dat iedereen boordevol energie en inspiratie naar huis ging. Dus die verwachting moesten we minstens waarmaken, maar liever nog overtreffen. Doordat de presentaties zijn opgenomen, is het voor de deelnemers mogelijk om op een rustig moment alles nog eens later terug te kijken. Er komt namelijk heel veel op je af én dit kan je moeilijk allemaal onthouden. Als ik me stug had vastgehouden aan mijn programma, dan had ik zeer waarschijnlijk dit doel niet bereikt. Flexibel omgaan met het programma en doen wat nodig is op dat moment is het geheim. Zo moesten we na de suikerdip van de middag echt even naar buiten met zijn allen.

Weet wat je USP’s zijn

USP’s staat voor Unique Selling Points. Oftewel, wat maakt jou anders dan de concurrent? Iedereen die in de zaal zat is uniek, zelfs als ze precies hetzelfde doen. Toch bleek het heel moeilijk voor hen om eigen USP’s op te schrijven. Dit komt doordat wat voor ons normaal is, voor een ander bijzonder is. Wij zien vaak onze eigen USP’s niet, maar tegelijkertijd is dit een onwijs grote en gemiste kans. Want als wij al niet weten waarin we anders zijn dan de concurrent, hoe moet de klant dit dan weten? Hoe kunnen zij dan de juiste keuze maken? Daarom heeft iedereen ook de opdracht mee naar huis gekregen om dit goed voor zichzelf op te schrijven.

Zet social media op de juiste manier in

Veel van de ondernemers hadden nog geen social media-account óf hadden deze enkel omdat het zo hoorde. Dat is echt zonde van je tijd! Social media is een gratis manier om aan klanten te komen, maar het is helaas niet zo eenvoudig als puur alleen een profiel aanmaken en wachten tot je klanten naar je toekomen. Om via social media aan klanten te komen heb je allereerst een duidelijke strategie nodig, maar daarnaast is het ook heel belangrijk dat je doet wat bij jou past. Is social media niet je ding? Dan kan het bijvoorbeeld heel verstandig zijn om dit uit te besteden.

Alleen jij bent verantwoordelijk voor jouw succes

Met deze uitspraak begon ik mijn dag, maar ook andere sprekers benadrukten dit. Je kan nog zoveel leren, veel adviezen krijgen, dingen uitbesteden, enzovoort, maar uiteindelijk is enkel en alleen de ondernemer verantwoordelijk voor zijn eigen succes. Alle tips en informatie die je krijgt helpen je enkel en alleen als je dit ook gaat toepassen. Niemand gaat dit voor je doen, je bent immers niet voor niets ondernemer. Dus als jij succes wilt, ga dan niet naar anderen wijzen en omstandigheden de schuld geven, maar zorg ervoor dat wat jij wil ook lukt.

Verandering begint bij jezelf

Persoonlijk vind ik de hippische sector niet echt vernieuwend. Zeker niet vergeleken bij andere sectoren! Wij blijven vaak doen wat de rest doet. Met prijzen bepalen kijken we nog altijd graag naar de concurrent. We zijn stronteigenwijs, evenals onze klanten. Om maar gezeik te voorkomen, houden we ons vast aan te lage prijzen en het kunnen leven van onze paardenpassie is belangrijker dan bijvoorbeeld eerlijk beloond worden voor ons werk. Er is bijna geen enkele sector waar mensen zoveel uren draaien, zoveel gezeik over zich heen krijgen én zo weinig verdienen. Het is ook niets nieuws, maar het is wel bijzonder dat het na zoveel jaren nog steeds niet veranderd is. Je kan wachten tot de hele sector hun prijzen verhogen, er nog meer mensen wakker geschud worden, maar uiteindelijk begint verandering bij jezelf! Zolang jij de situatie accepteert (het is nu eenmaal hard werken met veel gezeik voor weinig geld) gaat er niets veranderen. Eentje moet beginnen, zodat de rest volgt. Als starter begin je met een lege bladzijde én ik hoop dat je jouw ondernemersavontuur op een unieke wijze gaat starten. Kijk niet naar anderen, maar doe wat bij jou past en help mee het ondernemerswelzijn te verbeteren.

Een succesvolle start

Wil jij meer leren over hoe je succesvol jouw business moet starten? De startersdag komt er niet meer, maar de online versie is er wel! Hierin vertel ik wat elke ondernemer moet weten, vertelt Anke Alberts-Slob (Meester te Paard) hoe het juridisch in elkaar zit, vertelt Sabine Timman (SAB Media) hoe je Social Media effectief inzet, geven 10 experts je hun beste tip én nog veel meer. Dus wil jij een succesvolle start? Doe jezelf dan de online dag cadeau via: paardenwinst.nl/succesvolle-starten

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen