Wat zijn jouw plannen voor 2023?
27 oktober 2022 

Wat zijn jouw plannen voor 2023?

Er is een hoop aan de hand. Hier schreef ik ook al over in mijn vorige blog. Je kan besluiten om te zitten balen van de situatie óf je maakt een plan! En over het maken van een plan, daarover gaat deze nieuwe blog. Want hoe maak je nu precies een plan voor 2023? Je kunt immers niet in de toekomst kijken, dus waarom zou je überhaupt een plan maken? Ik maak een plan omdat dit mij focus en richting geeft. Het dwingt mij na te denken over de toekomst en hierdoor oplossingen te bedenken voor mogelijke problemen. 

Verwachting 2023

De verwachting is dat 2023 een zwaar jaar wordt. Er zijn zoveel crissisen aan de gang dat je dit hoogstwaarschijnlijk ook gaat merken in jouw onderneming. Mensen hebben minder te besteden en zullen vermoedelijk bezuinigen op hun hobby, oftewel minder geld uitgeven aan hun paard. Mogelijk gaan ze nog maar één keer in de twee weken lessen in plaats van wekelijks. Hier kan je natuurlijk al rekening mee houden in je plan! Wellicht moet je tijdelijk een parttime-baan in loondienst erbij zoeken of kan je een collega-ondernemer ondersteunen die het te druk heeft. Maar wellicht kan je ook profiteren van de crisis. Er zijn namelijk altijd bedrijven die juist op die momenten heel goed draaien. Wellicht stoppen je concurrenten waardoor jij bijvoorbeeld juist meer werk krijgt. Kortom, je kan niet niet in de toekomst kijken, maar je kan wel alvast een plan B verzinnen. 

 Winst kun je plannen

Ik ben ervan overtuigd dat je winst grotendeels kunt plannen. Dit bestaat uit een aantal stappen:

  1. Bedenk wat je gaat verkopen
  2. Hang er een prijskaartje aan
  3. Bedenk hoeveel je kan verkopen
  4. Kijk kritisch naar je vaste lasten
  5. Giet bovenstaande onderdelen samen in een winstplan 

Een winstplan is een financieel plan waarmee jij bekijkt wat je volgend jaar kunt verdienen. Zelf werk ik er al jaren mee en ben nu al druk bezig met het plan voor 2023 uit te werken. Daarnaast is een winstplan ook het startpunt als ik een onderneming wil starten.

Kijk kritisch naar je aanbod

Je kan wel van alles en nog wat verkopen, maar dat is veel moeilijker dan dat je je focust op een aantal dingen. Bovendien zijn er altijd dingen waarmee je makkelijk en veel geld verdient en dingen die eigenlijk vooral heel veel tijd en geld kosten. Dat laatste wil je natuurlijk zo min mogelijk in je onderneming. Daarom maak ik jaarlijks een lijst van alles wat ik verkoop en daarachter zet ik vier cijfers:

  1. Een cijfer voor prijs
  2. Een cijfer voor bijbehorende kosten
  3. Een cijfer voor de tijd die het me kost
  4. Een cijfer voor hoe leuk ik het vind

Het gemiddelde van deze 4 cijfers maakt voor mij de keuze een stuk makkelijker om te zien waar ik me op moet focussen.

Houd rekening met groei

Een tip die ik zelf graag eerder had gehoord was de volgende: houd rekening met groei. Zorg dat je tarieven zo hoog zijn dat je voldoende verdient om te kunnen groeien, oftewel personeel van kunt betalen. Mijn tarief was jarenlang heel voordelig, want ik huur geen kantoor én ik doe alles zelf. Maar eigenlijk is dat mijn eigen groei blokkeren, want dat betekent dat ik met deze prijs nooit iemand in dienst kan nemen en nooit een pand kan huren, terwijl dit waarschijnlijk wel noodzakelijk is om verder te kunnen groeien.

Hoeveel ga je verkopen?

Als je weet hoeveel je gaat verkopen en hier een prijskaartje aan hebt gehangen, dan is het tijd om te bedenken hoeveel je gaat verkopen. Wat is haalbaar? En hoe ga je dit verkopen? Ga je het verkopen via social media? Zijn er advertenties nodig? Dit zijn allemaal belangrijke vragen om over na te denken.

Wat moet je allemaal betalen?

Het is superleuk en waardevol om te kijken naar de omzet, maar hier hangen natuurlijk ook kosten aan. Denk aan vaste kosten zoals een abonnement, verzekeringen, enzovoort. Maar ook variabele kosten, zoals bijvoorbeeld inkoopkosten, kantoorbenodigdheden en investeringskosten. Het is belangrijk om te weten wat je vaste kosten zijn én wat je verder verwacht uit te geven. 

 

Giet alles in een winstplan

Als je alle bovenstaande stappen hebt genomen giet je dit samen in een winstplan. Dit houdt dus rekening met zowel de omzet (wat komt er binnen), als de kosten (wat gaat eruit). Vervolgens blijft er een bedrag over waarover nog belasting betaald wordt én wat jouw salaris is.

Een winstplan is nooit af

Nu je een plan hebt staan is het tijd om bij te schaven. Kan de omzet nog verder omhoog? Kunnen de kosten omlaag? Het is belangrijk om dit plan continu te monitoren. Klopt het nog? Moet het ergens aangepast worden? Uit ervaring weet ik dat een plan nooit loopt zoals je verwacht, maar doordat je je hiervan bewust bent kun je tijdig bijsturen en wordt je plan steeds beter en realistischer.

Uh klinkt goed, maar hoe doe ik dit?

Daarvoor heb ik drie opties:

  1. Koop mijn winstplanner (www.winstplanner.com). Met deze fysieke planner ga je aan de slag met een winstplan, monitor je deze én heb je direct een agenda.
  2. Koop de online training: een winstplan maken
  3. Neem contact met mij op en ik help je graag verder. Zo ben ik onder andere bezig met een live-dag te organiseren waarbij we samen aan het eind van de dag jouw plan voor 2023 hebben ontwikkeld.

Heel veel succes met jouw plannen voor 2023!

Over de schrijver
Reactie plaatsen