“Je winst kan nooit hoger zijn dan je omzet.”
Dat is de reden dat je, zeker wanneer je starter bent, moet focussen op omzet, omzet en nog eens omzet. In de basis is dit heel simpel. Je verkoopt gewoon jouw producten en/of diensten. Echter is het in de praktijk een stuk lastiger, want hoe kom je nu eigenlijk aan klanten?
Daarom deel ik in deze blog 7 tips om meer omzet te krijgen:
- Wees zichtbaar voor je klant
- Houd het simpel
- Doe meer van wat werkt én stop met wat niet werkt
- Investeer in marketing
- Verbeter je verkoop-skills
- Zorg voor de ultieme klantbelevenis
- Verhoog je prijzen
Ik heb dan wellicht geen marketing-opleiding gevolgd, maar in de loop der jaren wel veel cursussen gevolgd. Ook is marketing één van de dingen die ik bijna volledig zelf doe. Daardoor heb ik ondertussen wel geleerd wat werkt én wat ook totaal niet werkt.
Wees zichtbaar voor je klant
De basis is echt heel simpel. De klant moet weten dat je bestaat, anders gaan ze nooit iets bij je kopen. Dit doe je door zichtbaar te zijn op de plekken waar jouw klant zich bevindt.
Daarvoor hanteer ik altijd een aantal stappen:
- Bepaal wie je ideale klant is
- Zoek uit waar je ideale kant zich bevindt
- Wees zichtbaar op die plek
Bijvoorbeeld, als je weet dat je klant de Hoefslag leest, dan kan het heel zinvol zijn om daar een artikel/advertentie te plaatsen. Vergeet ook niet de social-mediakanalen te gebruiken! Bevind je klant zich op TikTok, Instagram, Facebook of LinkedIn? Als je weet waar hij/zij zit, dan kun je je precies richten op dat medium en hoef je niet alles bij te houden puur om content te produceren.
Houd het simpel
Een grote fout die ik vaak zie is dat we het onszelf en onze klanten heel moeilijk maken. Ingewikkelde functieomschrijvingen, een website die werkelijk tot in het kleinste detail vertelt wat je doet. Uiteindelijk kan te veel informatie de klant verwarren over wat je nu precies aanbiedt.
Zodra je klant op je website of social-mediakanaal komt dan moet het direct duidelijk zijn wat je doet. Daarom is in mijn geval boekhouder veel duidelijker dan bijvoorbeeld winstadviseur. Daarnaast wil je je menu op je website ook niet uitgebreider maken dan 7 items. Je wilt dat de klant door het zien van je menu ook al snapt wat je doet.
Dit vind ik persoonlijk één van de moeilijkste stappen. Wat voor mij en jou simpel klinkt, is voor jouw klant wellicht hartstikke ingewikkeld.
TIP! Vraag potentiële klanten om feedback.
Doe meer van wat werkt én stop wat niet werkt
Dit lijkt een open deur, maar zodra je met marketing begint is het verleidelijk om heel veel tijd eraan te besteden. Opgeven is iets wat ondernemers niet snel doen, dus is de kans groot dat je te lang met dingen doorgaat die niet werken.
Dit kan bijvoorbeeld zijn een advertentie die niet werkt, een website die niet converteert (hiermee bedoel ik dat mensen hun gegevens achterlaten), een social-mediakanaal waarbij je geen groei ziet, enzovoort.
BELANGRIJK! Vooral gratis marketingtools, zoals social media, hebben tijd nodig voordat dit wat oplevert. Het is een kwestie van consequent aanwezig zijn. Ook al krijg je 0 likes/reacties. Dit kan gerust jaren duren.
Investeer in marketing
Dit kan op heel veel manieren. Volg een onlinetraining, huur een expert in, enzovoort. Maar op het moment dat jij merkt dat potentiële klanten je niet weten te vinden, dan is het tijd om hier energie en geld aan te besteden.
Nemen wel veel mensen contact met je op, maar worden dit geen klanten? Dan is het een kwestie van je verkoop-skills verbeteren.
Het leuke en tegelijkertijd lastige van investeren in marketing is, dat er héél veel te vinden is. Van gratis kennis, boeken tot aan online trainingen.
Mijn advies is om altijd eerst iets gratis te downloaden bij een expert en hiermee aan de slag te gaan. Werkt dit? Dan kan je meer bij deze expert afnemen. Werkt dit niet? Zoek dan een andere expert en download daar iets gratis.
Verbeter je verkoop skills
Heb je genoeg geïnteresseerden, maar wordt bijna niemand klant? Dan is het tijd om je verkoop-skills te gaan verbeteren. Veel mensen hebben een hekel aan verkopen, omdat je meteen moet denken aan de opdringerige telefoontjes en verkopers aan de deur, maar dit kan echt anders. Ik zie ‘verkopen’ als je potentiële klant verder helpen.
Je klant heeft een probleem of een verlangen en is op zoek naar een oplossing hiervoor. Het zou onwijs zonde zijn als jij die oplossing hebt én hem/haar kan helpen, maar dit simpelweg niet doet. Ook kan het voorkomen dat blijkt dat iemand anders een betere oplossing heeft, ook dan kan je de potentiële klant helpen met een doorverwijzing. Dit wordt gewaardeerd, waardoor ze jouw naam opnieuw vaker zullen noemen.
Zorg voor de ultieme klantbelevenis
Het is veel lastiger om steeds nieuwe klanten aan te trekken. Ze moeten je namelijk eerst leren kennen, leuk vinden en ook nog eens erop vertrouwen dat jij de juiste persoon bent voor hen. Dit kost redelijk veel tijd. Het is daarom veel eenvoudiger om meer aan dezelfde klant te verkopen.
Zorg dat je klant een enthousiaste fan van je wordt, want dan zorgt deze klant voor nieuwe klanten. Hij gaat namelijk zo enthousiast over je praten, dat anderen ook geïnteresseerd worden in jouw aanbod. Dit is beter bekend onder mond-op-mond-reclame.
Een ultieme klantbelevenis helpt je dus aan een hogere omzet per klant én aan nieuwe klanten zonder het uitvoeren van marketingacties.
Je zorgt voor een ultieme klantbelevenis door verwachtingen te overtreffen. Oftewel, meer te doen dan je aanbied! Vergeet ook de nazorg niet. Dus bel een oude klant nog een keer na of stuur ze nog eens een mailtje.
Verhoog je prijzen
Dit is wellicht de meest eenvoudige en snelle stap. Dit doe je gewoon door je prijzen te verhogen! Ik ben van mening dat je dit minimaal één keer per jaar moet doen, alles wordt simpelweg jaarlijks duurder. Lever je diensten en heb je meer ervaring gekregen? Dan mag je dit gerust doorbelasten in je tarief.
Ben je benieuwd hoe je je tarief moet bepalen? Lees dan ook eens mijn blog: Welk prijskaartje hang je eraan?
Meer geld
Ik help je heel graag aan meer geld! Dit kan door een adviesgesprek, een strategiedag of kom naar de hippische startersdag!
Deze dag is gericht op ondernemers die op zoek zijn naar meer omzet. Meestal zijn dit starters, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Het is ook interessant wanneer je bijvoorbeeld al meerdere jaren ondernemer bent, maar dit nog steeds niet fulltime kan doen of juist iets heel nieuws gaat lanceren.