Leiderschap

Een succesvolle onderneming valt en staat met leiderschap. Je kan nog zoveel mensen inhuren, strategieën bedenken, enzovoort. Uiteindelijk is de ondernemer verantwoordelijk voor het succes van de onderneming. Een onderneming kan simpelweg niet harder groeien dan de ondernemer. Het goede nieuws? Je kan ALTIJD je leiderschapskwaliteiten verbeteren.

Wat als het allemaal even niet loopt?

Laten we eerlijk zijn, het ondernemen is niet alleen maar leuk en geweldig. Soms is het gewoon even STOM! Dingen lopen anders dan verwacht en daar mag je best wel even van balen. Ook ik maak dat regelmatig mee. Bijvoorbeeld een groeiende omzet, maar geen groeiende winst. Oftewel, de kosten stijgen harder dan de omzet. Dan kan je natuurlijk gaan mopperen en alles en iedereen de schuld geven. Echter, ben ik verantwoordelijk voor mijn onderneming én dus ook voor de oplossing. Verandering begint namelijk bij jezelf. Jij bent immers de leider en dus de sleutel tot verandering.

Belangrijke aspecten

Enkele belangrijke aspecten voor succesvol leiderschap zijn als volgt:

Visie: Een succesvolle ondernemer heeft een duidelijke visie voor hun bedrijf. Ze kunnen een inspirerend beeld van de toekomst schetsen en anderen motiveren om deze visie na te streven.

Besluitvaardigheid: Ondernemers moeten beslissingen nemen op basis van onvolledige informatie en in onzekere omstandigheden. Ze moeten in staat zijn om snel te evalueren, risico's te beoordelen en weloverwogen beslissingen te nemen.

Communicatie: Effectieve communicatie is essentieel voor leiderschap. Ondernemers moeten hun visie en doelen kunnen overbrengen aan hun team, klanten en andere belanghebbenden. Ze moeten ook kunnen luisteren naar feedback en ideeën van anderen.

Teambuilding: Ondernemers moeten in staat zijn om getalenteerde mensen aan te trekken, te motiveren en te behouden. Ze moeten teams opbouwen die complementaire vaardigheden hebben en samenwerken om de bedrijfsdoelen te bereiken.

Innovatie: Leiderschap voor ondernemers omvat ook het stimuleren van innovatie binnen de organisatie. Ondernemers moeten openstaan voor nieuwe ideeën, experimenteren met nieuwe benaderingen en een cultuur van creativiteit en vernieuwing bevorderen.

Resultaatgerichtheid: Succesvolle ondernemers zijn gericht op het behalen van resultaten. Ze stellen meetbare doelen, houden de voortgang bij en passen hun strategieën aan om de gewenste resultaten te bereiken.

Veerkracht: Ondernemerschap gaat gepaard met uitdagingen, tegenslagen en risico's. Leiders moeten veerkracht tonen, problemen als leermogelijkheden zien en doorzettingsvermogen tonen bij het overwinnen van obstakels.

Verantwoordelijkheid: Als leider zijn ondernemers verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen, het nemen van risico's en het beïnvloeden van anderen. Ze moeten de verantwoordelijkheid nemen voor hun acties en de gevolgen ervan.

Herken jij nu al enkele dingen waarvan je denkt: ‘Shit hier ben ik nog niet zo goed in’… Goed nieuws! Dit zijn de punten waar je aan kan werken.

Onbewuste kwaliteiten

Bovenstaande aspecten zijn dingen waarvan je zelf vindt dat je daar nog niet goed in bent. Maar er is ook nog een hele grote kans dat je onbewuste kwaliteiten beheerst. Dit zijn dingen die je van nature goed doet, maar of niet verder hebt ontwikkeld óf waar je helemaal nog niet van bewust bent.
 Afgelopen jaar ben ik dit bij mezelf gaan onderzoeken door middel van onder andere Human Design. Zo leerde ik dat het oke is om veel vrije tijd te hebben én dat ik in mijn kracht sta bij het opstarten van dingen. Doordat ik steeds meer ga doen wat echt bij me past geloof ik dat alles leuker en makkelijker wordt.

Werk aan jezelf

Doordat ik continu aan mezelf werk, groeit mijn onderneming. Riep ik een paar jaar terug nog dat ik eigenlijk geen interim-opdrachten wilde doen, doe ik dit nu al jaren niet meer. Momenteel werk ik aan meerdere inkomstenstromen die ook doorlopen als ik ‘even niet aan het werk ben’. Dit past perfect bij mijn Human Design (Manifestor) profiel. Des te meer vrije tijd ik heb, des te meer ik dingen kan gaan creëren die bijdragen aan het verbeteren van ondernemerswelzijn.

Stop met vergelijken

Een grote valkuil van mij en vele anderen is het vergelijken van jezelf met anderen. Shit! Die lanceert net voor mij mijn geweldige idee. Shit! Weer iemand die bijna hetzelfde doet als ik. Het kan je heel onzeker maken, maar dat is nergens voor nodig. Want zij zijn jou niet! In het beste geval kan je elkaar versterken en anders is er gewoon meer keuze voor potentiële klanten. Dit is een uitnodiging om nog meer jezelf te zijn en dit te uiten naar de buitenwereld. Hiermee trek je klanten aan die echt bij je passen. En die klanten die naar de concurrent gaan? Dat zijn waarschijnlijk toch geen klanten die bij je passen.

Wees trots

Het is ‘makkelijk’ om te mopperen, maar het is veel knapper om trots op jezelf te zijn! Kijk eens waar je een paar jaar geleden stond. Lees oude posts terug. Zie je de verandering? Dat is toch onwijs gaaf! Jij bent waarschijnlijk al onwijs gegroeid en hier mag je onwijs trots op zijn. Ja, je kan je altijd nog verder ontwikkelen. Dat raad ik je ook aan, maar geniet vooral van de reis én neem de tijd om terug te kijken en te reflecteren.

Samen staan we sterk!

Om het ondernemerswelzijn te verbeteren is het voor mij heel belangrijk om te weten wat er speelt en waar er behoefte aan is. Bovendien is ondernemen best vaak eenzaam. Daarom heb ik sinds kort een WhatsApp-groep ‘Ondernemerswelzijn’. Deze groep is er om elkaar te inspireren en te helpen. Wil jij hier ook aan deelnemen? Stuur me dan even een WhatsAppje en ik voeg je toe.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen