Heb jij een hobbybaan, of ben je ondernemer?

Heb jij een hobbybaan, of ben je ondernemer?

Gefeliciteerd met jouw hobbybaan! De meeste ondernemers die ik spreek zijn paardenliefhebbers en hebben het geluk dat ze van hun hobby hun werk hebben kunnen maken. Passie en motivatie in overvloed! Helaas maakt dit je nog niet persé een goede ondernemer. Ondernemen is namelijk echt een vak apart en hier wordt helaas nog weinig aandacht aan besteed.

Marketing

Zodra je een onderneming hebt moet je ervoor zorgen dat je klanten hebt. Dit doe je door zichtbaar te zijn waar potentiële klanten zich bevinden. Denk aan social media, maar ook flyers, advertenties in vakbladen, enzovoort. Het doel van marketing is het verzamelen van zoveel mogelijk leads (potentiële klanten waarvan jij de contactgegevens hebt). En om dat te bereiken is het heel belangrijk om te zorgen voor een goede marketingstrategie.

Verkoop

Aan enkel leads heb je nog niets, hier verdien je immers nog geen geld mee. Je moet zorgen dat je klanten krijgt. Dit doe je door je producten en/of dienst te verkopen. Des te meer je verkoopt, des te meer omzet je hebt. Zo simpel is het.

Productie en service

Vervolgens is het tijd om te leveren, oftewel, het aanbieden van jouw productie en service. Je wilt hierbij van je klant een fan maken. Dit doe je door de verwachtingen van je klant te overtreffen.

Relatiebeheer

Het is veel makkelijker om iets te verkopen aan een bestaande klant, dan aan een nieuwe klant. Daarom is het belangrijk om tijd te besteden aan relatiebeheer. Door middel van relatiebeheer maak je van je fan een ambassadeur (een enthousiaste fan). Ambassadeurs zorgen op hun beurt weer voor nieuwe klanten, iets dat ook wel mond-tot-mondreclame wordt genoemd. 

Klantreis zorgt voor omzet

Bovenstaande vier stappen (marketing, verkoop, productie + service en relatiebeheer) samen is je klantreis. Deze zijn verantwoordelijk voor je omzet. Zeker als starter is het heel belangrijk om je hierop te focussen! Dit is een belangrijke verantwoordelijkheid die je op je moet nemen wanneer je ondernemer wordt.

Verplichte boekhouding

Eén van de grote verschillen met in loondienst werken, is dat je zelf verantwoordelijk bent voor je boekhouding en je belastingaangiften. Natuurlijk kan je dit uitbesteden, maar veel ondernemers willen geld besparen en gaan dit dus zelf doen. Dit is ook één van de nieuwe skills die je jezelf moet aanleren naast het goed uitvoeren van je diensten in de hippische sector.

Andere verplichtingen

Naast de boekhouding heb je nog te maken met juridische zaken en wet- en regelgeving. Dit zijn zakelijke verplichtingen, waar je ook niet aan ontkomt.

Werken aan je onderneming

Naast het bezig zijn met het werken met paarden, moet je ook tijd besteden aan werken aan je onderneming. Denk aan het optimaliseren van je klantreis, het optimaliseren van processen en administratieve werkzaamheden, etc. Ook is het handig om te bedenken hoe je je diensten en producten kan verbeteren, zodat je meer geld hiervoor kan vragen en nog blijere klanten krijgt.

Leiderschap

In loondienst kon je nog mopperen op je baas, maar nu ben je zelf voor alles verantwoordelijk. Ook al huur je anderen in, jij bent altijd de eindverantwoordelijke. Als je wilt groeien met je onderneming dan moet je ook investeren in jezelf als ondernemer.

Jouw mindset

Eén van de meeste problemen die ik zie is dat hippische ondernemers veel te weinig geld vragen. Ze zijn immers zo blij dat ze kunnen leven van hun paardenpassie, dat ze het accepteren dat ze heel hard moeten werken voor veel te weinig geld. Bijna alle ondernemers die ik spreek houden meer geld over als ze terug in loondienst zouden gaan. Dit heeft te maken met de verkeerde mindset.

Stop met hobbyen en start met ondernemen

Mijn advies is dan ook om écht te gaan ondernemen. Neem zakelijke beslissingen, oftewel, zet je emotie opzij. Zie je onderneming als een onderneming en niet als een hobbybaan. Veel succesvolle hippische ondernemers zijn ondernemers die in eerste instantie niets met paarden hadden.

Alleen jij kan het verschil maken

Wacht niet op anderen die hun prijzen gaan verhogen, maar ga zelf het verschil maken. Neem zakelijke beslissingen, werk aan je mindset en start met het verbeteren van je eigen ondernemerswelzijn. Het is jouw verantwoordelijkheid én jij bent de enige die het kan veranderen. Hulp nodig? Laten we dan een keertje bellen. Boek jouw afspraak vandaag nog via: https://calendly.com/s-bos/

 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen