Drie tips voor hippische starters

Drie tips voor hippische starters

Heel veel paardenliefhebbers dromen ervan om de hele dag met paarden bezig te zijn. Oftewel, ze willen hippisch ondernemer worden, maar tegelijkertijd reageren hun naasten terughoudend. Zou je dat wel doen? In de paarden valt toch geen geld te verdienen? Je hebt toch een goede baan? Houd die paarden lekker als hobby? En ga zo maar door….

Allemaal hele liefdevolle opmerkingen, want je naasten willen je graag beschermen tegen falen en teleurstelling. Ze zeggen het uit liefde, maar tegelijkertijd ontnemen ze je daarmee je grote droom.


“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you WIN.”


Mabatma Gandhi

Dit is ook hoe het starten van een hippische onderneming werkt. Eerst zullen mensen je niet serieus nemen (ze negeren je of lachen je uit), vervolgens worden ze kritisch en uiteindelijk worden ze klant én leef jij je droom!

Sommige mensen nemen een heel bedrijfsplan uitschrijven als uitgangspunt, maar ik hou het liever simpel en beperk me tot drie tips:

  1. Focus op omzet
  2. Gewoon doen
  3. Beperk je risico’s

Dit is namelijk ook hoe ik nieuwe projecten/bedrijven opstart.

Focus op omzet

Als starter hoef je eigenlijk maar voor één ding te zorgen en dat is omzet, omzet en nogmaals omzet! Alles wat je doet moet gefocust zijn op het binnenhalen van omzet. Dit bestaat in mijn optiek uit de volgende stappen:

  1. Klanten vertellen dat je bestaat (marketing)
  2. Zorgen dat je klanten krijgt (verkoop)
  3. Verwachtingen van klanten overtreffen (productie & service)
  4. Zorgen dat klanten fans worden (relatiebeheer)

Je wilt er namelijk voor zorgen dat je klanten zo blij met je zijn dat ze over je gaan praten, waardoor ze nieuwe klanten bij je brengen. Er wordt niet voor niets gesteld dat de beste reclame mond-tot-mond reclame is

Marketing is eigenlijk heel simpel en dat is zichtbaar zijn waar je klant zich bevindt én vertellen wat je voor hen kunt betekenen. Potentiële klanten moeten simpelweg weten dat jij bestaat.

Gewoon doen

Het leuke van een bedrijf starten is dat je het ‘gewoon moet gaan doen’. Je kan nog zoveel plannen uitschrijven, marktonderzoek doen, enzovoort, maar je weet pas of iets werkt door het gewoon te gaan doen.

Werkt iets? Doe het vaker!

Werkt iets niet? Pas het aan zodat het wel werkt of stop ermee.

Daarnaast moet je gaan ontdekken wat bij jou past. Hoeveel uur werken is voor jou haalbaar? Welke manier van marketing past bij jou en je klanten? Welke diensten/producten word je blij van én wat blijkt in de werkelijkheid toch minder leuk te zijn? 

Wat zijn randzaken (zoals bijvoorbeeld administratie doen) die je veel liever uitbesteedt?

De enige manier om hier overal een antwoord op te krijgen, is door het gewoon te gaan doen!

Beperk je risico’s

Ondernemen is in mijn ogen het mooiste wat het is, maar het is wel verstandig om risico’s te beperken.

Hierbij moet je denken aan de volgende dingen:

  1. Sluit de benodigde verzekeringen af. Raadpleeg hiervoor een assurantiekantoor, bijvoorbeeld https://hippo-verzekeringen.nl/
  2. Zorg voor de benodigde juridische stukken, zoals bijvoorbeeld algemene voorwaarden. Raadpleeg hiervoor een jurist.
  3. Zorg voor een financiële buffer. Zet daarvoor een goed spaarsysteem op. 

De ideale financiële buffer is een buffer waarmee je 6 maanden kan leven zonder dat er geld binnenkomt én geld hebt voor de benodigde zakelijke investeringen/kosten.

Er is namelijk een grote kans dat je niet meteen zoveel verdient als dat je zou willen. Marketing (dat mensen weten dat je bestaat én ook daadwerkelijk klant worden) kan best veel tijd kosten. 

Kom je niet uit met een financiële buffer? Begin dan bijvoorbeeld met parttime ondernemen. Het nadeel hiervan is wel dat je niet 100% gefocust bent. De noodzaak van omzet is lager, waardoor het in de realiteit vaak langer duurt voordat je je benodigde omzet binnenhaalt.

Startersdag

Wil je graag meer weten over hóe je bovenstaande nu in praktijk brengt? Kom dan naar de hippische startersdag op dinsdag 16 mei. Hier deel ik alle kennis die je nodig hebt om te starten, zijn er sprekers die je leren hoe marketing werkt, ontmoet je experts (zoals een verzekeringsadviseur, jurist, fotograaf, logo-maker, journalist, enzovoort) én krijg jij als eerste mijn handige checklist voor starters. Dit is echt een superpraktisch overzicht en bevat alle stappen die ik neem als ik zelf een nieuwe onderneming start.

Wil je hierbij zijn? https://paardenwinst.nl/startersdag/

Over de schrijver
Reactie plaatsen