'43% werkt onder kostprijs'. Hiermee begon een artikel in ‘De Hippische Ondernemer’. Uit cijfers van de FRNS blijkt dat 43% van de hippische ondernemers met hun pensionprijs onder de kostprijs werkt.
De FNRS adviseert: ‘Betaal niet de hobby van je klanten.’
Hier ben ik het volledig mee eens, maar als de oplossing zo simpel zou zijn door gewoon je prijzen te verhogen, dan was er geen probleem. Daarom gaat deze blog over de oplossingen die ik zie.
Strategieën om armoede te bestrijden
Speciaal voor jou heb ik 7 strategieën beschreven om armoede te bestrijden. Pik degene eruit waar jij iets bij voelt. Lang niet alles is voor iedereen toepasbaar, maar ik wil je vooral uitdagen om eens met een andere bril naar je onderneming te kijken. Lukt dit niet? Dan help ik je uiteraard graag: www.paardenwinst.nl/advies
De strategieën om armoede te bestrijden zijn als volgt:
- Wees uniek
- Kijk naar succesvolle ondernemingen in andere sectoren
- Verander je mindset
- Ga netwerken
- Benut marktkansen
- Vraag voldoende of ga terug in loondienst
- Zorg voor een passend aanbod voor elk budget
Wees uniek
De meest succesvolle hippische ondernemers die ik ken zijn dit omdat ze iets unieks doen! Ze hebben zich gespecialiseerd in een heel specifiek stukje én een hele specifieke markt. Hierdoor zijn ze expert in hun vakgebied en zijn mensen ook bereid om meer te betalen.
Dat heeft alles te maken met de waarde die ze leveren en de ervaring die ze hebben. Het is logisch dat als jij net begint als instructeur, dat je minder krijgt dan wanneer je dit al jaren doet. Maar als je kiest voor iets unieks, dan kan je al meteen meer vragen als starter. Je levert namelijk een unieke waarde en dit is geld waard.
Kijk naar succesvolle ondernemingen in andere sectoren
Wat wij nog veel te weinig doen is kijken naar andere sectoren, terwijl we hier juist heel veel van kunnen leren. Neem nu bijvoorbeeld een restaurant.
In een restaurant heb je heel veel keuzes. Wel of geen voorgerecht, kies je voor een dure kaart of een goedkope kaart, enzovoort. Waarom wordt dit niet ook al toegepast op een pensionstal? Waarom worden er niet overal al diensten aangeboden waarin je kunt kiezen voor het wel of niet mesten en andere diensten die los te factureren zijn.
Een ander voorbeeld is de sportschool. Hier kan je ‘zelf’ sporten, kiezen voor een personal trainer of een groepsles volgen. Zodra je kiest voor een trainer is het eigenlijk altijd direct privéles, terwijl dit net zo goed een groepsles kan zijn. Het is inleveren op luxe, maar niet op kwaliteit. Het lijkt mij nog altijd beter om bij een goede instructeur die aansluit bij jou te blijven, dan te besparen door middel van geen les nemen of een les van mindere kwaliteit.
Kijk dus naar andere sectoren om inspiratie op te doen hóe jij het anders kan doen. En natuurlijk worden je klanten hier niet direct blij van, het is een stukje aanpassing, waardoor je paardrijden en het houden van paarden wel voor iedereen toegankelijk houdt.
Verander je mindset
Als je gelooft dat je hard moet werken voor je geld, dan ga je nooit accepteren dat je het werk gewoon kan uitbesteden. Iets waarbij je niet werkt én toch geld verdient.
Als je gelooft dat je dankbaar moet zijn dat je geld verdient met je hobby, dan durf je er nooit echt zakelijk naar te kijken én hierdoor maak je niet de beslissingen die nodig zijn om wél geld te verdienen in de paarden.
Als je gelooft dat paardenwelzijn belangrijker is dan ondernemerswelzijn, dan blijf je ‘gratis’ werken.
Kortom, zolang jij dingen gelooft die niet goed zijn voor je onderneming, dan ga je dit ook niet veranderen. Ga daarom aan de slag met het veranderen van die gedachten. Dit kan door simpelweg na te gaan of wat je gelooft ook wel daadwerkelijk zo is. Maar zoek hier ook gerust hulp en begeleiding voor! Dit gaat je namelijk heel veel geld opleveren.
Ga netwerken
Samen sta je sterk! Natuurlijk is het onwijs moeilijk en bijna onmogelijk om in je eentje de prijzen te verhogen. Grote kans dat ze naar de concurrent gaan wanneer je dit doet. Maar wat nu als je samen met je concurrenten de prijs verhoogt? Dan maak je je samen sterk.
Mijn ervaring is dat heel veel ondernemers bang zijn om klanten te verliezen door het doorvoeren van een prijsverhoging. Terwijl in werkelijkheid wel heel veel mensen mopperen en dreigen met weglopen, maar heel weinig dit ook daadwerkelijk doen.
Praat eens met andere ondernemers die tegen hetzelfde probleem liepen. Hoe hebben zij dit opgelost?
En laten we elkaar vooral eens helpen in plaats van alleen maar bang zijn dat de concurrent er met jouw plan vandoor gaat. Dat gaat toch wel gebeuren zodra jij het de wereld ingooit. Bepaalde mensen doen dat nu eenmaal.
Benut marktkansen
Waar liggen behoeften? Welke problemen kan jij makkelijk oplossen? Grote kans dat jij iets heel goed kan, waar de markt behoefte aan heeft, maar je dit niet aanbiedt om dat je het simpelweg gewoon niet bijzonder vindt.
Zodra ik andere hippische ondernemers spreek krijg ik heel veel ideeën wat ze allemaal wel of niet zouden kunnen doen. Uiteraard passen lang niet al die ideeën bij de ondernemer, maar wellicht zitten er kansen bij die ze nog niet benutten.
Wat dacht je van een ‘oplossing tegen de wolven’? Advies over hoe om te gaan met het stikstofprobleem? Allemaal kansen in de markt waarop jij misschien wel het antwoord weet of in ieder geval iets zinnigs over te zeggen hebt.
Vraag voldoende of ga terug in loondienst
Okay, dit is wat geen enkele ondernemer wil horen, maar het is wel de basis van het probleem. Als jij meer verdient in loondienst, dan kan je beter stoppen met je onderneming en terug in loondienst gaan.
Als maatstaaf hanteer ik altijd voor ZZP’ers het volgende uurloon: 2,5 maal bruto uurloon in een vergelijkbare functie. Als ZZP’er moet je namelijk rekening houden met alle kosten die je maakt, zoals belastingen, verzekeringen, pensioenopbouw, marketingkosten, enzovoort.
Om te weten wat je nu als ondernemer onder aan de streep overhoudt is het belangrijk om inzicht in je cijfers te hebben. Zorg dus dat je boekhouding redelijk bij is en kijk hier regelmatig naar.
Ben je nog startende? Begin dan met het maken van een winstplan. Ik heb een online training gemaakt waarmee je hier inspiratie op kunt doen: www.paardenwinst.nl/winstplan
Zorg voor een passend aanbod voor elk budget
Het is helaas niet zo eenvoudig om simpelweg de prijzen te verhogen. Je wilt immers ook nog verkopen én we willen ook niet dat de paardensport alleen nog maar voor de rijken is. Graag houden we de paardensport toegankelijk voor iedereen.
Om paarden voor iedereen toegankelijk te houden is het van belang dat we klanten laten betalen voor luxe én kwaliteit!
Een goedkoop paard kopen? Ja dat kan, maar dan heeft deze ook minder kwaliteiten dan een duur én goedgefokt sportpaard.
Een paard goedkoop stallen? Ja dat kan, maar dan moet je ook veel zelf doen. Je kan kostprijs betalen, maar dat betekent ook dat je echt alles zelf moet doen. Meerdere keren per dag voeren, mesten, binnen- en buitenzetten, enzovoort.
Goedkoper lessen? Ja dat kan, maar dan moet je wel accepteren dat je geen privéles meer krijgt, maar groepsles.
Op alle bovenstaande manieren lever je niet in op paardenwelzijn, maar wel in op luxe. En ik ben ervan overtuigd dat dat ervoor zorgt dat je paarden toegankelijk houdt én jij als ondernemer hier tegelijkertijd normaal van kan leven.
Hulp bij armoedebestrijding
Heb je hulp nodig met bovenstaande strategieën? Ik help je heel graag door middel van mijn ondernemersadvies: https://paardenwinst.nl/advies/
Heb jijzelf nog andere ideeën hierover, vertel het met gerust! Door dingen met elkaar te delen kunnen we alleen maar van elkaar leren.