Starters checklist

Starters checklist

Dé checklist om succesvol te starten!

Jouw belangrijkste doel is omzet binnenhalen!

De beste strategie is gewoon doen!

Vul de gouden basis in

Missie (Waarom bestaat jouw onderneming?)

Een missie wordt ook wel de ‘waarom’ van je bedrijf genoemd. Waarom

ben je je onderneming gestart? 

Hierbij enkele voorbeelden:

  • Pavo: ‘Een bijdrage leveren aan de gezondheid van paarden.’
  • Snelstart: ‘Moeilijke dingen makkelijk maken.’
  • Epplejeck: ‘Jou fan maken.’

Een missie is geschreven in een werkvorm en inspirerend, duidelijk, kort én bondig.


Visie (Wat wil je bereiken met jouw onderneming?)

Waar wil je heen met je bedrijf? Wat is jouw stip aan de horizon?

Wat staat er bij jou te wachten aan de finishlijn? Het is jouw ideale

toekomstbeeld en het staat in verband met je missie.

Ik geloof dat als je iets echt wilt, dat het dan lukt. Daarom vraag ik

aan jou: als alles zou kunnen, wat zou je dan willen bereiken met jouw onderneming? Hoe ziet jouw onderneming er over vijf jaar uit als alles kan? Ik raad je aan hier goed over na te denken, want er is veel meer mogelijk dan je denkt.


Kernwaarden (Waarvoor staat jouw onderneming voor?)

Wat vind jij belangrijk in je bedrijf? Wat zijn de kernwaarden van je

bedrijf? Welke drie kernwaarden kies jij? Dankzij kernwaarden weten klanten meteen waar jij voor staat. Grote kans dat ze zich erin herkennen en daarom klant van je worden. Daarnaast helpen kernwaarden je om op het juiste pad te blijven.


Belangrijke vragen om jezelf te stellen

Wat wil je gaan verkopen?

Wat ga je nu precies verkopen? Wat is jouw unieke dienst en/of product? Hoe unieker, hoe meer geld je ervoor kunt vragen. Focus je allereerst op slechts één onderdeel. Bijvoorbeeld: alleen lesgeven en niet lesgeven én trainen én bitfitter. Het is één van de grootste valkuilen om alles maar aan te pakken om zo te willen leven van de paarden. Voor je het weet ben je razend druk en heb je geen tijd om zelf nog paard te rijden. Ik kan me niet voorstellen dat dat de reden is dat je je onderneming bent begonnen..

Wie is je ideale klant?

Als alles mogelijk is: Welke klanten zou je dan willen? Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Wat hebben jouw favoriete klanten gemeen?

Op bijna elke marketingcursus krijg je de vraag om een klantprofiel te maken. Hierin beschrijf je uitgebreid je ideale klant en vervolgens richt je al je marketingteksten op die klant. Op die manier voelt jouw ideale klant zich echt aangesproken en koopt deze eerder iets bij jou, dan wanneer je iets algemeens de wereld in gooit.

Waar kan je deze vinden?

Nu je weet wie je klant is, hoef je alleen nog te kijken waar jouw klant zich bevindt. Op welke social mediakanalen zit deze klant? Welke vakbladen leest hij/zij? Naar welke evenementen gaat deze persoon? Als je dit weet, dan weet je ook waar je zichtbaar moet zijn. Dan hoef je niet een flyer naar elk adres in Nederland te sturen, maar kun je zorgen voor een mooie advertentie in een vakblad. Dit is een stuk effectiever. Om te weten waar je klant zit, kun je marktonderzoek doen. Vraag jouw ideale klant waar hij zich bevindt of maak een enquête.

De meeste paardenmensen zitten op Instagram en Facebook. Ook vind je er steeds meer op LinkedIn en TikTok. Bovendien is er een verschuiving gaande van Facebook naar Instagram. Instagram groeit steeds harder. Daarnaast blijf ik mond-tot-mondreclame het beste vinden. Als klanten blij met je zijn, dan vertellen ze dit aan andere klanten. Hier kan niets tegenop.

Wat zijn je USP’s? 

Wat maakt jou beter dan de concurrent? Wat maakt jou uniek? Des te unieker je bent, des te waardevoller je bent voor jouw ideale klant.

Zaaien en oogsten

Marketing is zaaien en sales of verkoop is oogsten. Je moet eerst zaaien om te kunnen oogsten. Verwacht daarom ook niet wanneer je een post op social media plaatst, of je website online is dat er dan meteen klanten komen. Gemiddeld moeten klanten je minimaal drie keer gezien hebben, voor ze pas klant worden. Het is een kwestie van oogsten, afwachten en dan pas kun je zaaien. Met zaaien bedoel ik sales, oftewel potentiële klanten binnenhalen. Hier bestaan ook weer heel veel cursussen en boeken voor. Toch denk ik dat als je enthousiast vertelt over wat je doet en hoe je de klant kunt helpen, dat het bijna vanzelf gaat. Zeker als andere mensen ook nog eens heel enthousiast over je zijn.


TIPS OM IN TE INVESTEREN ALS STARTER:

  • Een duidelijk huisstijl laten ontwikkelen
  • Hulp bij het bedenken van een marketingstrategie
  • Cursussen op het gebied van marketing en sales volgen

Maak een SWOT-analyse

Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats.


Strengths (sterktes)

Wat maakt jouw onderneming sterker ten opzichte van je concurrenten?


Weaknesses (zwaktes)

Wat maakt jouw onderneming zwakker ten opzichte van je concurrenten?


Opportunities (kansen)

Wat zijn kansen in de markt?


Threats (bedreigingen)

Welke bedreigingen zijn er?


TIP! Maak een winstplan!

€ 97,-
€ 47,-

Online training: Winstplan maken

Met deze praktische online training maak je een concreet winstplan voor jouw onderneming!
 Zo leer je zonder moeilijke woorden hoe ook jij meer financieel inzicht krijgt en weet je precies wat je met jouw onderneming kan verdienen.


Kortom: het ultieme bewijs dat jij kan leven van je paardenpassie!

10 zakelijke stappen

01. Kies een bedrijfsnaam

Hoe gaat je bedrijf heten? Bedenk een naam die bij je bedrijf past. Bij voorkeur een naam die de lading van je bedrijf dekt. Onderzoek via het KvK-register of je bedrijfsnaam nog vrij is. Controleer daarnaast ook of de domeinnaam nog beschikbaar is en reserveer deze.


TIP! Je kan jezelf met meerdere handelsnamen inschrijven bij de KVK.

02. Registreer je domeinnaam

Controleer of de domeinnaam van jouw bedrijfsnaam nog beschikbaar is en reserveer deze. Voorbeelden voor handige bedrijfsnamen zijn:

bedrijfsnaam.nl (bijvoorbeeld paardenwinst.nl)

eigennaam.nl (bijvoorbeeld susannebos.nl)


TIP! Heb je meerdere ideeën? Reserveer dan al deze domeinnamen.

03. Kies een rechtsvorm

Als je een onderneming start, moet je een rechtsvorm kiezen. Bijvoorbeeld een eenmanszaak, besloten vennootschap (bv), of vennootschap onder firma (vof). Kies een rechtsvorm die het beste past bij jouw situatie. Kijk hoe je bijvoorbeeld de aansprakelijkheid wilt regelen, of je met anderen wilt samenwerken en wat voordelig is voor de belastingen.


TIP! Op de volgende website vind je meer uitleg: https://ondernemersplein.kvk.nl/een-rechtsvorm-kiezen-voor-uw-bedrijf/

04. Controleer of je op de door jouw gekozen locatie jouw bedrijfsactiviteiten mag uitvoeren

Vraag bij je gemeente na of de activiteiten wel in het bestemmingsplan passen. Past de activiteit niet in het bestemmingplan? Dan kun je in bepaalde gevallen een omgevingsvergunning krijgen voor het handelen in strijd met de regels ruimtelijke ordening. Je kunt de gemeente ook vragen het bestemmingsplan te wijzigen.


TIP! Schakel een expert in als je een bestemmingsplan wilt wijzigen.

05. Informeer bij een verzekeringsadviseur welke verzekeringen je nodig hebt en sluit deze af

Als ondernemer is het verstandig om goede zakelijke verzekeringen af te sluiten. Een verzekeringsadviseur kan je helpen bij het inventariseren van de risico's én je zo op maat advies geven en duidelijkheid over welke verzekeringen jij nodig hebt.


TIP! Hippo Verzekeringen is een verzekeringsadviseur gericht op hippische ondernemers.

06. Informeer bij een jurist welke juridische documenten je nodig hebt en sluit deze af

Het belangrijkste juridische documenten voor ondernemers is de algemene voorwaarden. Daarnaast kunnen nog veel meer juridische documenten van belang zijn. Win meer informatie in bij een jurist.


TIP! Google op Hippisch recht en je vindt meerdere specialisten gericht op de hippische sector.

07. Kijk hóe je je boekhouding gaat doen (uitbesteden of zelf via boekhoudsoftware) en regel dit

Ik geloof dat iedereen met goede boekhoudsoftware zelf de boekhouding prima kan doen. Echter moet je dan wel de tijd nemen om je te verdiepen in de belastingregels. Heb je hier geen zin in? Besteed het dan uit.


Ik bied drie boekhoudpakketten aan:

Doe-het-zelf-pakket

Doe-het-samen-pakket

Besteed-het-uit-pakket


TIP! Doe nooit je boekhouding in Excel. Dit is namelijk erg foutgevoelig en er zijn heel veel goede én betaalbare keuzes als boekhoudsoftware.

08. Kijk of KOR (kleine ondernemersregeling) aanvragen verstandig is en vraag dit eventueel aan

Wat is de KOR?

De KOR staat voor kleineondernemersregeling en is een BTW-vrijstelling. Als je voldoet aan de voorwaarden en kiest voor de KOR, dan hoef je geen BTW meer te berekenen en dus ook geen BTW-aangifte te doen.

Voorwaarden

Om in aanmerking te komen voor de KOR moet je niet meer dan €20.000,- omzet per kalenderjaar hebben. Zit je hierboven? Goed bezig! Je hoeft deze blog dan ook niet verder te lezen, want jij komt sowieso niet in aanmerking voor de KOR.

Voordelen KOR

  • Je hoeft geen BTW af te dragen
  • Je hoeft geen BTW-aangifte te doen
  • Je hoeft geen facturen te sturen

Nadelen KOR

  1. Wanneer je deze eenmaal hebt afgesloten, zit je er 3 jaar aan vast
  2. Je krijgt geen BTW terug over je investeringen
  3. Je moet in de gaten houden of je niet meer dan €20.000,- per jaar verdient. Wanneer dit wel zo is, moet je dit direct doorgeven. Het kan je dus ook belemmeren in je groei.
  4. Als je iets koopt buiten Nederland, moet je daarover wel BTW-aangifte doen

TIP! Meer informatie nodig? Lees dan mijn blog hierover: https://susannebos.nl/minder-administratie-dankzij-de-kor/

09. Schrijf je in bij de KVK

Volg de stappen op de website van de Kamer van Koophandel: www.kvk.nl/inschrijven.

Tijdens het aanmelden bij de KvK kun je aangeven dat je automatisch wilt worden aangemeld bij de Belastingdienst.


Omschrijving KVK

Op basis van de omschrijving worden de SBI-codes toegekend. SBI staat voor Standaard Bedrijfsindeling. Er kunnen regels hangen aan SBI-codes. Bijvoorbeeld bij paardenfokken krijg je een SBI-code waardoor je meteen een gecombineerde opgave moet doen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, de RVO. Grote kans dat dit niet helemaal klopt. Probeer dus zo kort en duidelijk mogelijk te omschrijven wat je doet, zodat de SBI-codes ook kloppen.


TIP! Het handigste is om pas de volgende BTW-maand te beginnen. Stel: je schrijft je in op 28 juni, dan moet je op 1 juli al de BTW-aangifte doen voor drie dagen: de periode van 28 juni tot en met 30 juni. Dat kost uitzoektijd en dus geld.

10. Open een zakelijke rekening

Het is een formele plicht om een deugdelijke administratie en boekhouding te voeren. Als je privé-financiën en zakelijke financiën op één hoop gooit is het heel lastig om aan deze plicht te voldoen. Open daarom een zakelijke rekening. Ik beloof je: het

geeft je zó veel rust en daarnaast staat ook nog eens heel professioneel. Het voordeel van een zakelijke rekening versus een extra privérekening is dat deze gekoppeld kan worden aan boekhoudsoftware en dit levert jou en je boekhouder veel tijdswinst op. Op deze manier hoef je niet meer alles telkens over te typen en kun je de gegevens zelfs automatisch laten inlezen.


TIP! Knab is een hele fijne en betaalbare bank. Je kan hierbij meerdere bankrekeningen openen (handig om bijvoorbeeld BTW apart te zetten). Het nadeel is wel dat je geen contant geld kan storten. Dit kan je oplossen door contant geld op je privérekening te storten en dan over te maken naar je zakelijke Knab-rekening.