Help, alles wordt duurder!
Ik weet niet of je het hebt meegekregen, maar vanaf 2025 wordt de btw op voer, hooi en stro verhoogd van 9% naar 21%. Maar dat is nog niet alles; ook de lonen zullen stijgen. Kortom, alles wordt een stuk duurder. Als je marges (het verschil tussen verkoopkosten en inkoopkosten) nu al krap zijn, weet je zeker dat je over ruim een jaar een probleem hebt. Jouw onderneming is dan veranderd in een hobby. Hobby's mogen immers geld kosten. Oké, niet zo'n positief verhaal dus… Maar het goede nieuws is dat je nu dus al een glazen bol hebt voor de toekomst. Je weet dat je je prijzen moet gaan verhogen, en je kunt nu al een plan maken over hoe je deze prijsverhoging gaat doorvoeren.
7 tips voor prijsverhoging
Natuurlijk wil je geen leuke klanten verliezen door de prijsverhogingen. Daarom hier 7 tips om succesvol (zonder klantverlies) je prijzen te verhogen:
- Communicatie is essentieel: Voordat je de prijsverhoging doorvoert, communiceer deze wijziging duidelijk en tijdig naar je klanten. Stuur bijvoorbeeld een persoonlijke e-mail of brief waarin je de redenen uitlegt en de nieuwe tarieven aankondigt. Laat zien dat je de waarde van je product of dienst nog steeds hoog inschat.
- Onderbouw de prijsverhoging: Geef je klanten duidelijke redenen voor de prijsverhoging. Dit kan variëren van gestegen kosten, verbeterde kwaliteit van je producten of diensten, tot investeringen in nieuwe technologie of diensten. Klanten begrijpen dat prijzen in de loop der tijd kunnen stijgen, zolang je het maar goed kunt uitleggen.
- Stel de prijsverhoging redelijk vast: Zorg ervoor dat je prijsverhoging redelijk en marktconform is. Een te grote stijging kan klanten afschrikken, terwijl een te lage verhoging mogelijk niet voldoende is om de gestegen kosten te dekken.
- Bied opties: Overweeg om verschillende tariefniveaus of pakketten aan te bieden, zodat klanten keuzemogelijkheden hebben. Dit geeft klanten de indruk dat ze nog steeds controle hebben over hun uitgaven.
- Beloon loyaliteit: Geef bestaande klanten de mogelijkheid om hun huidige tarieven voor een bepaalde periode te behouden, als ze zich aan een contract of langdurige verbintenis verbinden. Dit kan klanten stimuleren om loyaal te blijven en de prijsverhoging te accepteren.
- Maak de overgang eenvoudig: Help klanten bij de overgang naar de nieuwe tarieven. Geef duidelijke instructies over hoe ze kunnen upgraden of de prijsverandering kunnen accepteren, en bied ondersteuning bij eventuele vragen of problemen.
- Luister naar feedback: Sta open voor feedback van je klanten en probeer eventuele zorgen of bezwaren aan te pakken. Dit toont dat je waarde hecht aan hun mening en bereid bent om naar oplossingen te zoeken.
Nu is prijsverhoging natuurlijk slechts één van de mogelijke oplossingen voor de stijgende kosten.
Zorg ervoor dat je grip hebt op je cijfers
Het is ongelooflijk belangrijk dat je weet wat er binnenkomt en hoeveel eruit gaat. Wellicht kun je nog ergens besparen, waardoor je je prijzen niet hoeft te verhogen.
Er zijn meerdere manieren om grip op cijfers te krijgen. Een daarvan is een bijgewerkte boekhouding, maar een andere optie is om juist vooruit te gaan kijken. Dus welke kosten kun je verwachten en welke omzet.
Met de boekhouding kijk je naar het verleden, hoe heb je het gedaan en wat kun je veranderen voor betere resultaten. Maar met bijvoorbeeld een winstplan kijk je juist naar de toekomst. Dan kun je veel eerder schakelen en loop je dus niet achter de feiten aan. Klanten die 'klagen' over te weinig grip op cijfers, raad ik dan ook altijd aan om een winstplan te gaan maken en deze te monitoren. Zo kun je proactief handelen op situaties in plaats van reactief en loop je niet meer achter de feiten aan.
Pak het helemaal anders aan
Je bent ondernemer, dus je mag het volledig anders aanpakken. Je kunt je diensten/producten ontgroeid zijn. Als voorbeeld neem ik even een pensionstalling. Wellicht merk je dat je al jaren niet meer gelukkig wordt van je pensionstal en vind je het hard werken voor weinig met veeleisende klanten. Juist dan is dit de tijd om het anders te gaan doen. Stop ermee, maak all-inclusive prijzen of juist een goedkope basis met allemaal aanvullende services.
Het is jouw onderneming en je mag stoppen met dingen of het compleet anders aanpakken. Het belangrijkste is dat je gelukkig wordt van je onderneming en je onderneming je van voldoende geld en vrije tijd voorziet. Jij zorgt goed voor je onderneming en je onderneming zorgt goed voor jou.
Dit vraagt vaak om lastige beslissingen! En wie weet is de oplossing zo eenvoudig, maar doordat je altijd maar hard aan het werk bent zie je hem niet eens. Als je merkt dat je niet meer zo gelukkig wordt van je onderneming als eerst, dan is het tijd om eens met iemand te gaan sparren. Je hebt nu immers vaak blinde vlekken voor je eigen onderneming.
Drie opties voor stijgende kosten
Kort samengevat heb ik je dus drie opties gegeven voor de stijgende kosten:
- Verhoog je prijzen
- Ga kijken of je ergens kunt besparen op je kosten
- Pak het helemaal anders aan
Kortom, genoeg mogelijkheden om van een bedreiging (stijgende prijzen) een kans te maken!